Thursday, November 12, 2009

BEKAS PEMIMPIN2 BOLASEPAK MALAYSIA YANG BERKARISMA DAN BERJAYA


Tan Sri Elyas Omar - Kuala Lumpur FA dan Bekas Presiden BAM
Satu individu yang benar2 mencintai sukan. Pernah menjadi Datuk Bandar Kuala Lumpur. Menaikkan skuad Kuala Lumpur menjadi satu kuasa bola yang disegani pada tahun 80 dan awal 90an. Memulakan pengimpotan besar2an pemain pemain handalan negara dan Singapura untuk mewakil Kuala Lumpur kerana sememangnya agar sukar untuk Kuala Lumpur menjadi pasukan terkuat di persada bolasepak negara jika mengharapkan anak jati Kuala Lumpur. Walaubagaimanapun pemain2 jati Kuala Lumpur seperti Man Zan Mat Aris, Razip Ismail, Subadron Aziz dan lain lain lagi berjaya mendapat pengiktrafan seterusnya mewakil negara.

Sewaktu menerajui Persatuan Badminton Malaysia, pasukan Malaysia berjaya menjuarai Piala Thomas ( 1992). Walaubagaimanapun sudah menjadi adat resam dunia, orang yang berjaya pasti dicemburui. Itulah yang terjadi kepada Tan Sri Elyas Omar


Allahyarham Datuk Ahmad Basri Akil - Kedah FA
Tidak dinafikan bahawa Datuk Ahmad Basri adalah pemangkin kejayaan Kedah sekarang ini. Pada lewat 80an tiba2 nama Kedah melonjak sebagai kuasa besar bolasepak negara sehingga memasuki Final Piala Malaysia 3 tahun berturut2 ketika itu. Allahyarham bertanggungjawab mencungkil bakat2 anak negeri Kedah ketika itu antaranya seperti Radhi Mat Din sehingga beberapa pemain Kedah dipanggil mewakili negara. Pemilihan Robert Alberts dari Holland menjadi jurulatih di bawah kepimpinan beliau benar2 melonjakkan nama Kedah. Malangnya kritikan membina beliau terhadap FAM menjadikan beliau mangsa sehigga digantung jawatan. Dari sini kita nampak bahawa FAM satu organisasi yang tidak boleh dikritik, menyebabkan tahap bolasepak negara mundur kerana dipenuhi pengampu2 kepada Presiden.


Dato Aini Taib - FA Selangor
Meneruskan kegemilangan Selangor sebagai kuasa besar bolasepak kebangsaan. Dibawah kepimpinan beliau Stadium Shah Alam sentiasa penuh. Berjaya mencungkil bakat2 baru dalam skuad Selangor.Walaubagaimanapun kepimpinan FA Selangor tetap berjaya di bawah kepimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Presiden FA Selangor.


Dato Seri Adib Adam (gambar diambil dari web syarikatnya) - Melaka FA awal tahun 80an
Menerajui Melaka FA sewaktu menjadi Ketua Menteri Malaka di akhir 70an dan awal 80an. Dibawah kepimpinan beliau Melaka berjaya melayakkan diri ke separuh akhir Piala Malaysia pada tahun 1983 dan menjadi salah satu kuasa besar bolasepak negara. Memanggil semula pemain2 Melaka yang bermain di luar Melaka untuk mewakili negeri contohnya Soh Chin Aun, G Torairaju, Ramli Junit dan lain lain lagi. Stadium Kubu yang usang ketika itu penuh sesak dengan penonton. Malangnya sejak peninggalan beliau Melaka FA hanya tinggal sejarah sesuai dengan nama Melaka Bandaraya Bersejarah....


Allahyarham Dato' Taha Ariffin - Sarawak FA

Eranya ialah pada lewat 80an, 1990an dan awal 2000, Sarawak merupakan kuasa bolasepak negara. Beliau memilih Alan Vest sebagai jurulatih Sarawak melihatkan satu gandingan yang kukuh menerajui Liga Malaysia ketika itu. Sekarang ini, tanpa kelibatnya Sarawak menjadi satu pasukan yang bermasalah terutama dari segi kewangan. Sayang sekali, Sarawak mempunyai bakat2 bolasepak yang tidak diterokai sepenuhnya

2 comments:

Unknown said...

was browsing the internet then ternampak your blog.. thank you kalau you fikir my late father Dato' Taha Ariffin "BERKARISMA DAN BERJAYA" appreciate sangat that ada juga orang ingat Allahyarham.. Selamat Berpuasa. :)

CAKAP2BOLA said...

TQ sdr Azlan. Your late father banyak berjasa kepada bolasepak negara. Tiada pengganti spt beliau di Sarawak sekarang ini..