Sunday, November 15, 2009

FOOTBALL NITE

14hb November adalah tarikh yang penuh dengan perlawanan bolasepak. Dari petang hingga ke malam. Tarikh yang ditetapkan oleh FIFA untuk mana2 skuad kebangsaan bertarung samada untuk persahabatan, perlawanan kelayakan Piala Dunia mahupun Perlawanan Kelayakan Piala Asia.

Duduk di Jeddah ini membolehkan aku menonton perlawanan persahabatan di TV di antara Brazil dan England, kelayakan Piala Dunia antara Algeria dan Mesir, kelayakan Piala Asia antara Kuwait dan Indonesia, Persahabatan antara UAE dan Manchester City. Perlawanan di antara Saudi dan Belarus tidak sempat ditonton kerana clash dengan perlawanan Brazil dan England.

Ingin aku tekankan di sini adalah perancangan skuad kebangsaan negara2 lain contohnya Saudi mahupun UAE. Mereka walaupun tidak ada kejohanan yang perlu mereka hadapi, pasukan kebangsaan mereka sentiasa diuji dari semasa ke semasa. Dengan cara sedemikian skuad kebangsaan mereka sentiasa bersedia untuk bertarung dalam apa jua perlawanan. Hari ini UAE sekali lagi melakukan perlawanan persahabatan dgn pasukan Czech Republic. Sedangkan pasukan UAE hanya akan menghadapi perlawanan Kelayakan Piala Asia pada bulan Januari hadapan, itupun menentang skuad negara kita. Manakala pasukan Saudi tiada apa2 kejohanan yang besar yang bakal mereka sertai setelah tersingkir dari Piala Dunia 2010.

Pasukan Malaysia selalu gagal di dalam aspek ini. kalau kita buka web FIFA, kita akan lihat pasukan2 lain berlumba2 untuk membuat perlawanan persahabatan pada tarikh2 yang ditetapkan oleh FIFA tetapi FAM tidak peduli kan hal ini. Macamana lah pasukan negara kita hendak maju sedangkan tiada rancangan jangka panjang dari FAM. Mereka hanya menyediakan pasukan apabila hendak bertanding sahaja. Aku boleh gerenti tahun 2010 tiada perancang lagi dari FAM untuk pasukan negara kerana tiada kejohanan besar yang bakal disertai oleh skuad negara. Pada FAM , cukuplah sekadar MENYERTAI Kejohanan Piala AFF ASEAN, Sukan SEA dan Pestabola Merdeka.

Aku

1 comment:

eJAI said...

betull...sy setuju sgt dgn pendapat anda...