Monday, November 30, 2009

KEMBALIKAN ERA SEMI PRO ATAU AMATUR


Bila kita melihat kedudukan kewangan pasukan2 negeri dan tidak berkemampuan mereka untuk menghadapi Liga Malaysia, maka ada benarnya jika kita mengambil langkah ke belakang dengan mengembalikan era semi pro atau amatur sahaja. Sekurang2nya pemain2 ini ada pekerjaan tetap dan tidak hanya bergantung kepada belas ihsan FA Negeri untuk membayar gaji mereka. Di zaman 70an dahulu, ada pemain2 yang bekerja sebagai juruteknik, meter reader, guru, pegawai maupun pelajar universiti. Mereka hanya mendapat elaun latihan dan perlawanan. Maka fokus mereka ada pada perlawanan apatah lagi mungkin sukar dihampiri bookies perlawanan. Pada masa sekarang , dengan bebanan kewangan yang meruncing, pemain2 terpaksa bermain tanpa tumpuan. Fikiran teringat kepada dapur yang tidak berasap, susu anak dan kereta yang dah beberapa bulan tak berbayar. Ini memudahkan bookies menghampiri mereka.

Malah tidak keterlaluan dikatakan bahawa pada musim hadapan 2010, Liga Malaysia mungkin akan sepi terutama pada bulan Jun nanti kerana adanya Piala Dunia 2010. Maka bertambah kosonglah kantung FA negeri yang mengharapkan kutipan tiket untuk menjana kewangan mereka.

Cuba kita congak untuk setiap pasukan, andaikata hanya ada 20 perlawanan Liga Malaysia, 4 perlawanan Piala FA ( andaikan tersingkir pusingan ke 2 ) dan 6 perlawanan Piala Malaysia ( tersingkir di pusingan awal ), maka jumlah perlawanan hanyalah 30 sahaja iaitu 15 sebagai tuanrumah dan 15 di tempat lawan.

Untuk pengiraan kutipan ini, kita mengambil 100% pungutan tiket untuk bermain di tempat sendiri sahaja kerana pada hakikatnya ada peratusan yang diberi kepada pasukan pelawat. Purata penonton yang menyaksikan setiap perlawanan katakan 5,000 orang maka untuk 15 perlawanan di tempat sendiri jumlahnya adalah 75,000 penonton. Harga tiket, kita andaikan RM12 maka jumlah pungutan sepanjang musim hanyalah RM900,000 sahaja!!! Mana nak cukup bayar gaji pemain, sewa stadium. tambang perjalanan bermain di tempat lawan . Paling kurang setiap FA memerlukan RM2 juta untuk kos operasi ini!! Itulah sebabnya adalah tanggungjawab Presiden FA negeri menjana dan memastikan keuntungan pada persatuan. Presiden FA Negeri ini ibarat CEO bagi satu organisasi, yang akan dipecat jika berlaku kerugian pada sesuatu syarikat. Maka sekarang ini akan ramailah Prseiden2 FA Negeri yang patut berundur kerana kedudukan kewangan yang tenat di FA yang mereka terajui.

Oleh itu untuk mengurangkan beban kewangan , maka eloklah dikembalikan zaman semi pro ataupun era amatur di Liga Malaysia.

No comments: