Sunday, November 29, 2009

PASUKAN NEGERI PERLU MENILAI KEMAMPUAN KEWANGAN SEBELUM KE LIGA MALAYSIA 2010

Setelah meneliti perkembangan pasukan2 seperti Perak dan Pahang yang beriya2 nak menyertai Liga Malaysia yang mana pasukan2 ini mempunyai hutang yang terlalu banyak contohnya Perak, hutang tertunggak sejak beberapa tahun , zaman Perak mempunyai pemain impot. Kemudian dipolitikkan isu ini, seolah2 peminat sukan ini tak pandai membaca dan mengetahui sejarah. Cuba kita baca artikel dari Kosmo hari ini.

PAFA masih berhutang

CEK berjumlah RM272,000 yang diserahkan Exco Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri Perak, Zainol Fadzi Paharudin kepada Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad kelmarin sebenarnya hanya untuk tunggakan gaji lima pemain dan seorang jurulatih.

Demikian jelas salah seorang bekas pemain Perak, Hamsani Ahmad yang kini merupakan penjaga gol skuad Liga Super Selangor.

Menurut Hamsani, Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) sepatutnya tidak dibenarkan untuk beraksi dalam Liga Malaysia 2010 kerana mereka sebenarnya masih berhutang dengan beberapa pemain Perak yang lain untuk musim 2008 itu.

"Sebenarnya RM272,000 itu hanyalah untuk bayar tunggakan gaji kepada Steve Darby (bekas jurulatih Perak), Hardi Jaafar, S. Subramaniam serta tiga pemain import, Carlos Caceres, Mario Esteban dan Jorge Munoz.

"Ini kerana, mereka ini membuat aduan terus kepada Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) menerusi bantuan Darby.

"Kami pemain-pemain yang lain turut juga menulis surat aduan tetapi hanya kepada FAM.

"Jadi saya berasa kecewa kerana jika PAFA dibenar beraksi untuk liga musim depan, sudah pasti sampai bila-bila PAFA tidak akan bayar tunggakan gaji kami itu," kata Hamsani kepada Kosmo! semalam.

Jelas Hamsani, baki kira-kira 20 pemain yang beraksi untuk Perak pada musim 2008 itu masih belum menerima tunggakan gaji mereka selama empat bulan.

FAM telah menetapkan syarat supaya segala hutang termasuk tunggakan gaji, caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) perlu diselesaikan pasukan yang berkenaan sebelum 12 tengah hari Isnin ini.


Kemudian, aku baca pula perihal pasukan Pahang ni. Yg Presidennya beriya2 nak kan Pahang ke Liga Super sedangkan nasib pemain2 dibawahnya beberapa kali gaji tertunggak.Semuga Pahang FA melupakan hasrat menyertai Liga Malaysia tahun hadapan jika kantung kewangan mereka nazak kerana sejarah akan berulang dengan gaji pemain2 tidak akan berbayar. Memanglah Pahang FA akan membayar tunggakan caruman kepada KWSP dan Perkeso, bagaimana pula gaji yang tertunggak??

Sedih aku melihat pasukan Pahang ini. Pahang FA perlu memilih Presiden yang lebih berwibawa, Presiden sekarang perlulah berundur demi masa depan pasukan bolasepak negeri Pahang ini. Sbgmana aku katakan dlm artikel aku terdahulu. Jurulatih2 Pahang hanyalah berkisar dari Dollah Salleh, Zainal Abdin Hassan dan Tajudin Noor. Pusing2 tang tu. Kesian kat Dollah, beliau merupakan jurulatih yang berkaliber dan berwibawa..Baca artikel dari Metro Ahad tentang pasukan Pahang hari ini.

KHIDMAT Dollah Salleh sebagai jurulatih Pahang bagi menghadapi saingan Liga M musim depan, masih ditagih Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP).

Namun, Setiausaha PBNP, Ahmad Nazri Mat Noor berkata PBNP menunggu lampu hijau daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung status skuad itu musim depan.

Menurutnya, segala-galanya kini terserah kepada budibicara FAM kerana khidmat Dollah masih diperlukan dalam usaha mengembalikan imej bola sepak negeri yang terjejas apabila gagal mengekalkan kedudukan dalam saingan Liga Super.

“Setakat ini, kami tidak dapat memberi kata putus kerana menunggu keputusan rasmi FAM sama ada Pahang diizin beraksi musim depan atau sebaliknya.

“Surat rayuan berserta segala tunggakan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Lembaga hasil Dalam Negeri (LHDN) sudah diselesaikan,” katanya, semalam.

Berdasarkan pencapaian musim ini, Pahang menduduki tangga ke-13 daripada 14 pasukan, sekaligus bakal beraksi dalam saingan Liga Perdana.

Dalam saingan Piala Malaysia pula, Pahang sekadar mencabar pada pusingan awal.

Dalam perkembangan sama, Ahmad Nazri berkata beberapa pemain baru mungkin diserapkan.

Beliau difahamkan, Presiden PBNP, Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah mahu memastikan Pahang kembali beraksi dalam saingan divisyen utama.

“Namun, segala keputusan akan dapat dilaksanakan apabila mendapat lampu hijau daripada FAM,” katanya.

No comments: