Monday, November 23, 2009

Kelantan FA bersedia untuk 2010 Liga Malaysia

Aku tertarik dan tabik dengan langkah Kelantan FA mengumumkan senarai pemain untuk Liga Malaysia 2010. Pengguguran Khalid Jamlus dan Halim Napi memang satu langkah yang tepat kerana kita boleh lihat bagaimana Khalid bermain seolah2 tak bersemangat, layu dan menunggu bola. Sering di label sebagai " problem boy " oleh pasukan2 yang diwakilinya. Pemilihan Akmal Rizal satu langkah yang tepat walaupun Akhmal sering dilanda kecederaan tetapi " scoring touch " Akhmal masih lagi berbisa. Cuma Akhmal perlu menurunkan sedikit berat badannya untuk mengembalikan kepantasannya.Saya yang mengikuti permainan Akhmal Rizal sejak tahun 2000 merasa Akhmal perlu bermain dengan pasukan yang hebat dan pengurusan yang prihatin seperti Kelantan FA. Beliau perlu berada di dalam senarai " 1st Eleven " agar dapat mengekalkan tempo nya seperti di tahun 2001-2002.
Tetapi adakah pengekalan Sathianathan satu langkah yang bijak? Sathianathan hanya meneruskan corak yang di buat oleh Peter Butler jurulatih Kelantan terdahulu. Tidak nampak keistemewaannya di dalam mengendalikan skuad Kelantan . Beliau tiada track rekod di dalam melatih pasukan Liga Malaysia tiba2 sahaja dilantik mengemudi pasukan Malaysia. Rekodnya hanyalah membimbing pasukan negara mengalahkan Kampuchea dan Afghanistan. Dengan Maldives pun Malaysia kalah sewaktu di bawah bimbingannya.
Oleh itu Annuar Musa dan Kelantan FA perlu merisik jurulatih yang berkaliber untuk membimbing Kelantan. Jangan sesekali melantik Ken Worden kerana corak permainan yang mudah dibaca, style lama, melalui winger dan melambung bola ke tengah...itu corak kegemaran Ken Worden yang saya amati sejak dia melatih Selangor mahupun pasukan kebangsaan.

No comments: