Friday, November 20, 2009

TAK SEKUAT MANA PUN TEAM DARI ASEAN

Semalam aku berpeluang melihat pasukan Vietnam menentang Syria di Al Jazeera Sport Channel. Perlawanan berkesudahan 0-0 bermain di Syria.

Kesimpulan yang aku ambil di sini setelah meneliti permainan Vietnam mahupun Syria. tahap permainan mereka macam Liga Super Malaysia sahaja. Terus terang aku katakan bahawa pasukan Rajagobal bermain lebih baik dari mereka berdasarkan pemerhatian aku sewaktu Malaysia lawan Mu lah. Sewaktu Malaysia lawan Uzbek, aku tak berkesempatan menonton.

Jadi tiada alasan untuk Malaysia tewas di Sukan SEA pada Vietnam mahupun Thailand jika berdasarkan perkiraan atas kertas, yang mana Syria seri 1-1 dengan Thai di Bangkok dalam perlawanan persahabatan yang baru ini.

malaysia perlu mengadaptasikan permainan yang pantas, kerana dunia bolasepak moden bermain dengan pantas. Ini dapat dilihat sewaktu Algeria menentang Mesir, betapa pantas permainan mereka dan cukup menghiburkan terutama di pusingan kedua di Mesir baru2 ini.( Mesir bertemu Algeria sebanyak 3 kali, dan yang terbaru pada 18hb November, mereka terpaksa bermain di gelanggang berkecuali di Sudan , akibat mempunyai jumlah mata, gol dan perbezaan gol yang sama ).

Pegawai2 perlulah mengelakkan mengeluarkan kenyataan bahawa pasukan Malaysia ini pasukan muda atau lawan lebih tinggi kelasnya dari malaysia. Ini akan menyebabkan pemain bermain di dalam keadaan inferiority complex.

Selamat Maju Jaya Rajagobal dan anak2 buahnya. Kita meletakkan harapan bahawa mereka boleh melepasi pusingan pertama di sukan SEA di Laos nanti

No comments: