Wednesday, November 18, 2009

BILA KALAH, ALASAN INI YANG AKAN KITA DENGAR...

Seperti dijangka Uzbekistan 3 Malaysia 1. Lagi2 alasan yang aku dengar dari jurulatih terutama jurulatih tempatan:

1) SKUAD MALAYSIA INI IALAH SKUAD MUDA , SKUAD BAWAH 23 TAHUN
Dah muak aku dengar jawapan ini. Dahulu pun jawapan yang sama. Abih tu FAM asyik buat skuad muda je lah. Bila skuad ni nak tua2 ...nak matang2..sejak zaman Zainal Abidin Hassan, pastu zaman Azman Adnan, pastu zaman Khalid Jamlus, Akmal rizal sampailah sekarang ni, kalau kalah itu je lah alasannya. Abih tu pasukan negara lain semua pakai kuda tua ??? Sendiri mau fikirlah bro.. Tadi aku tengak Algeria lawan Mesir, kesudahan Algeria menang 1-0 seterusnya qualified World Cup 2010, majoriti pemain Algeria pun average 23 tahun..Mana pergi skuad muda FAM ni ????

2) PASUKAN LAWAN BUKAN KELAS KITA
Sampai bila Malaysia nak jadi low class?? Facilities world class tapi main low class. Sampaikan Thailand pun sekarang ni bukan kelas kita. Agaknya kalau sekolah, kita ni tak naik2 kelas, asyik duk Darjah 1 je...Thailand dah masuk darjah 6, Korea dan jepun dah masuk U gamaknya. FAM memang aku akuilah Low Class sejak ditadbir oleh Presiden sekarang ni ( marah sangat aku ni kat Presiden FAM sebab mana ada kejayaan sejak dia pegang, tak mau turun2...dah berpuluh2 tahun kat atas, bagi je orang lain peluang...).

3) TUMPUAN KITA IALAH UNTUK SUKAN SEA.
Aku marah betul dengar jawapan ini. Jawapan aku untuk Jawapan ini ialah memang mangkuk betul...Bila kalah jawapan dari jurulatih ialah, " tumpuan kita ialah untuk Pestabola Merdeka...." , itu jelah jawapan jurulatih kita.Lepas abih Sukan SEA di Laos nanti, aku gerentilah, setakat pusingan awal sahaja. Kita aakan bungkus dengan Vietnam dan Thailand. Alasan yang diterima macam aku tulis dulu ialah," pemain2 kita cedera sewaktu lawan Uzbekistan...". memang mangkuk betul ( marah betul aku ni...)

Tapi yang utama, jawapan bagi kekalahan2 ini ialah

1) Presiden FAM perlu berundur secara terhormat. Tiada kejayaan yang dibanggakan sejak beliau memegang tampuk FAM
2) Kita perlukan jurulatih berwibawa. Ambil sahaja jurulatih ternama yang boleh membawa publisiti dan minat pasukan2 ternama membuat perlawanan persahabatan dengan kita. Contohnya , FAM melantik Felippe Scolari sebagai head coach dan ditaja oleh Air Asia. Kalau Air Asia boleh menaja team F1 1Malaysia yang bernila ratusan juta setahun, kenapa tidak boleh menaja jurulatih yg berwibawa untuk tempuh sekurang2nya 3 tahun dengan matlamat melayakkan diri ke Sukan Olmpik misalnya.
3) Banyakkan perlawanan prsahabatan dengan pasukan yang berkualiti. Di mana ada tarikh perlawanan persahabatan yang diberi oleh FIFA, pasukan negara seringkali tercicir. Atur perlawanan dengan pasukan2 bukan ternama Eropah contohnya Belarus, Luxemborgh , Slovakia dll.

Yang paling penting. FAM perlu jujur kepada negara dan peminat2 bolasepak tempatan

No comments: