Wednesday, December 2, 2009

BETUL KA PASUKAN2 NEGERI DAH ADA DUIT??

Hahaha lawak yang tak sudah sudah. Ibarat kita tengok cerita Hindustanlah, endingnya kita dah tahu...mesti happy ending punya...Itulah FAM ...sejibik...Aku dah dapat agak dah keputusan Jawatankuasa Pertandingan FAM yang akhirnya membenarkan pasukan2 negeri mahupun kelab yang satu Malaya dah tahu bagaimana tenatnya kantung kewangan mereka akhirnya di terima dan layak untuk bertanding Liga Malaysia 2010.

Heran bin Ajaib . Bagaimana negeri2 contohnya Melaka dan Sarawak, yang tambang kapalterbang dan sewa stadium pun tak mampu nak bayar apatah lagi gaji pemain2 pada musim2 yang lepas, boleh ada duit seterusnya melayakkan diri menyertai Liga malaysia 2010. Yang aku dengar, bersungguh2 mencari duit adalah pasukan Kelantan. kemungkinan agaknya pasukan2 seperti Melaka, Sarawak mahupun Kelab Shahzan Muda ni diberi bantuan sepenuhnya oleh kerajaan negeri mereka? Tetapi bagaimana tunggakan gaji pemain2 pada musim2 lepas? Adakah telah di bayar sepenuhnya? Kalau kita baca petikan Utusan hari ini seperti di bawah ini, takde pulak kata semua tunggakan gaji pemain2 telah dibayar??

" Pengerusi jawatankuasa itu, Datuk Che Mat Jusoh mengesahkan mereka telah menunaikan syarat asas lain penyertaan Liga M yang termasuk caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), potongan cukai pendapatan dan jaminan sumber kewangan. "

Maka tidak heranlah, kalau musim 2010 akan kedengaran lagi suara2 rayuan pemain yang mengeluh gaji mereka tidak dibayar. Keputusan FAM telah dijangka kerana sememangnya sudah diketahui, tiada ketegasan di FAM. FAM hanya mahukan kuantiti pasukan bukan kualiti. Oleh itu janganlah kita meletak harapan tinggi untuk melihat pasukan negara berjaya jika tiada ketegasan di pihak FAM. Sepatutnya Liga Malaysia sudah boleh menjadi salah satu liga bolasepak yang suskses di Asia tetapi sekarang ini liga kita hanya setaraf dengan Liga di Bangladesh. Sendiri mau ingat......

No comments: