Sunday, April 12, 2009

FAM Tiada Perancangan Untuk Skuad Kebangsaan



Bila menatap paper hari ini, semuannya menyiarkan perlantikan Rajagopal sebagai coach U23 manakala coach utk skuad senior masih lagi tergantung, Yang aku angin sangat bila baca artikel Kosmo seperti di bawah ini:
Skuad senior negara tidak mempunyai banyak tugasan sepanjang tahun ini dengan dua atau tiga perlawanan persahabatan antarabangsa dirancang selain aksi bertemu Manchester United pada 26 Julai dan baki tiga perlawanan kelayakan Piala Asia 2011 bermula November depan.

Nampak sangat FAM memang tiada perancangan untuk skuad senior. Tidak meletak sebarang harapan. Hantar team bukan tujuan untuk menang, padanlah skuad negara asyik kalah je. Hantar team hanya untuk melengkapkan penyertaan atau untuk pegawai2 makan angin. Bila kalah, pecat jurulatih, rombak pemain. Yg selamat pegawai2 dari Presiden hinggalah AJK. Tak ada persediaan langsung. Padanlah ranking makin merudum. Cubalah target untuk layak ke Pusingan Akhir Piala Asia. Prepare dari sekarang.

Yang skuad B23 pulak seperti dijangka, Rajagopal yang dilantik. Tu takpelah, sebab core of the U23 team ini dari skuad Harimau Muda. Tapi jgn lupa skuad ni akan menghadapi Pestabola yang sudah tentunya FAM akan jemput team kegemaran FAM seperti Maldives, Kampuchea, Afghanistan dan mungkin tahun ni FAM akan jemput team yang lebih brutal dari Afrika iaitu SOMALIA. Bila menang Pestabola maka si Rajagopal pun dinaikkan pangkat menjadi jurulatih kebangsaan. Apa punya haprak pemikiran pegawai2 FAM ni! Preparation untuk skuad ni sudah tentulah friendly di luarnegara iaitu di India. macam manalah skuad Malaysia nak maju kalau skrip yang sama setiap tahun. Pada pendapat aku, kalau camnilah setiap tahun, dengan tahap pemikiran pegawai macam tahap sebelum merdeka dan dipenuhi kaki kaki ampu dan tidak sincere dengan jawatan, jika panggil Jose Mourinho pun sebagai coach maka team Malaysia tetap hancur!!

2 comments:

faridizwal said...

biar betul nak jemput somalia campur uganda lepas tu jemput timor timor pegh memang challenge habis tu

CAKAP2BOLA said...

Aku rasa memang tulah cadangan FAM. dia suka buat Pestabola ni macam Welfare jemput negara2 yg sedang perang...Kalau jemput Iraq pun ok gak. Daripada team cap ayam tu lagi baik FAM jemput team wanita Brazil, China, USA, German lawan team Msia bawah Rajagopal ni. Tu pun belum tentu Msia boleh menang...hahahah