Sunday, April 19, 2009

BOLASEPAK MALAYSIA MAKIN HANCUR JIKA....

Andaikata benar ramalan dari artikel di bawah ini dari Berita Harian hari ini:

Rajagobal atau Dollah

FAM akan umum pengganti Sathianathan hari iniJIKA bukan Dollah Salleh, K Rajagobal kelihatan kian pasti mengisi kerusi panas yang ditinggalkan B Sathianathan apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menamakan jurulatih kebangsaan baru, hari ini. Dollah adalah pilihan utama pengurus skuad kebangsaan, Datuk Gulzar Mohamad namun pelantikannya difahamkan berdepan beberapa rintangan yang agak sukar untuk diatasi.
Antaranya ialah ikatan kontrak tiga tahun dengan Shahzan Muda yang dikatakan jadi punca pengurusan kelab itu enggan melepaskannya, biarpun Dollah tampak bersedia memikul tanggungjawab besar itu. Jika perbincangan pada saat akhir tidak berjaya, tugasan itu hampir pasti diserahkan ke bahu Rajagobal - sekali gus mematikan spekulasi awal bahawa pengendali Kedah, Mohd Azraai Khor dan jurulatih Selangor, K Devan adalah juga antara calon dalam pertimbangan. Cuma persoalannya, apakah pelantikan Rajagobal nanti adalah tindakan jangka panjang FAM untuk mengembalikan martabat skuad negara, ataupun ianya lebih bersifat memenuhi keperluan jangka pendek?
Kerana Rajagobal baru sahaja diumumkan sebagai jurulatih skuad bawah 23 tahun kebangsaan, 11 April lalu, yang disasarkan matlamat untuk melakar pencapaian baik ketika Sukan Sea di Laos, penghujung tahun nanti. Antara kejohanan sudah dikenalpasti sebagai persiapan untuk anak buahnya mencapai tahap terbaik ketika di Laos nanti termasuk Piala Antara Benua dan Pestabola Merdeka pada Julai dan Ogos ini. Skuad senior kebangsaan pula hanya akan beraksi dalam dua perlawanan kelayakan Piala Asia menentang Uzbekistan pada 11 dan 14 November selain aksi persahabatan bertemu Manchester United, Julai nanti. Namun tindakan Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad, menerima tawaran Majlis Sukan Negara (MSN) untuk mendapatkan khidmat jurulatih import buat skuad Harimau Muda, mampu juga ditafsir sebagai isyarat pelantikan Rajagobal.
FAM, menerusi kiriman sistem pesanan ringkas pegawai medianya, kelmarin, memanggil sidang akhbar untuk pengumuman itu, hari ini.


dan jika K Rajagopal dilantik menjadi Head Coach skuad kebangsaan maka akan bertambah hancurlah skuad bolasepak negara. Alasannya telah diberikan di dalam komen saya yang terdahulu. FAM memang tak pernah nak belajar dari pengalaman yang lepas. Usahlah kita bermimpi akan kejayaan skuad bolasepak Negara. Kita tidak tahu apa kriteria FAM melantik Rajagopal sebagai coach skuad senior ini. Pencapaian sebelum ini tiada apa yang boleh dibanggakan. Mungkin FAM merasa senang untuk menyingkirkan atau menjadikan beliau kambing hitam jika gagal sekali lagi. Sudah tentu skuad negara akan gagal. Jika Malaysia mengambil Beckham, Ronaldo sekalipun di dalam skuad senior ini manakala Rajagopal sebagai jurulatih sudah tentu skuad ini tidak ke mana. SEDARLAH FAM AKAN KESILAPAN LALU. LANTIKLAH JURULATIH YANG TELAH TERBUKTI KEJAYAAN DAN PENCAPAIANNYA. Mungkin FAM melantik jurulatih yang hanya jadi Pak Angguk dan mengikut telunjuk pegawai2 FAM terutama dalam menyediakan perlawanan persahabatan skuad negara. Sudah tentu mereka akan menjemput pasukan kegemaran FAM iaitu Maldives, Afghan, Kampuchea dan tahun ini mungkin SOMALIA kerana pasukan2 ini di negara mereka sememangnya boleh dikira padang bola....mungkin tidak ada...Perlawanan di luarnegara sudah tentunya di INDIA....FAM SEDARLAH...LEPASKANLAH JAWATAN JIKA MASIH BERFIKIRAN DI TAKUK LAMA

1 comment:

faridizwal said...

Patut Dali Omar kene jadi coach baru semangat tgk palang gol patah lagi