Tuesday, April 28, 2009

KITA TAK USAH FIKIR ASIA CUP 2011...FAM DAH MENYERAH KALAH

Bila surf website Asian Football Confederation
aku tengok pasukan Malaysia berada di Kumpulan C bersama UAE dan Uzbekistan. Harapan memang tak ada kerana FAM buat endah tak endah dengan skuad kebangsaan. Aku perhatikan kumpulan B, Indonesia,Oman,Australia dan Kuwait lagilah kumpulan maut tetapi prestasi Indonesia menarik perhatian aku. Seri dengan Oman selaku juara Gulf Cup 2009 ( saudi naib juara) dan Australia. Seri dengan Oman di tempat lawan. Dulu Indon dan Oman senang2 kita boleh makan. Bila melihat keputusan ini, aku mendapati PBSI ( Persatuan Bolasepak Seluruh Indonesia ) tidak mengalah, walaupun serba kekurangan tetapi mungkin mereka ada perancangan menghadapi pusingan kelayakan ini Aku teringat sebelum Piala Asia 2007 yang berlangsung di 4 negara - negara kita, Thailand, Indon dan Vietnam. Mereka mebuat perlawanan persahabatan dengan team Kelas A contohnya Thailand dengan Holland. Malaysia habuk pun takde. Tu sebab skuad Norizan Bakar kena belasah teruk. Last2 jurulatih juga kena pecat.
Yang kali ni aku agak senang2 Uzbekistan maupun UAE belasah Malaysia...tempat sendiri kena 5-0 apatah lagi kat tempat lawan. Nanti bila kalah, jurulatih akan memberi alasan sekadar utk pendedahan kerana target sebenar di Sukan SEA. Bila kalah di Sukan SEA kata pulak target di Pestabola...apa punya belit dah!!Cubalah target tinggi2 sikit! Tak perlu jauh, target utk layak ke pusingan akhir Piala Asia ataupun suku akhir Sukan Asia.
Sebagaimana aku kata, yang membunuh bolasepak ialah pegawai2 di FAM. Kalau jurulatih boleh dipecat kenapa tidak pihak pengurusan berundur. Tiada kejayaan buat skuad Malaysia sejak FAM diambilalih pada tahun 1984 dari Tan Sri Hamzah Abu Samah. Sekurang2nya Tan Sri Hamzah membawa Malaysia ke Sukan Olimpik di Moscow pada tahun 1980! Kepimpinan terdahulu juga membawa Malaysia ke separuh akhir Sukan Asia 1974 dan Olimpik 1972. Pengurusan sekarang- seperti kata Nabil - LU PIKIRLAH SENDIRI

No comments: