Monday, June 22, 2009

BERKONGRES LAGI FAM? RUMUSANNYA KAJI BALIK FORMAT LIGA


Baca paper hari ni, aku nak tergelak...bukan sebab apa...FAM berkongres lagi...takpelah tu Kongres Tahunan ...Yang ke 46 pulak tu...kat hotel lagi...tapi bola Malaysia tahap tu..makin kebelakang.....Presiden pun tak mai...Timbalan Presiden KJ pun tak nampak muka pun dalam gambar tu..... Teks ucapan Presiden dibaca oleh Timbalan Presiden yg satu lagi Datuk Redzuan Sheikh Ahmad. Yang aku gelak satu lagi, Presiden suruh kaji balik format Liga samada Liga Super atau Liga Perdana. Liga Semi Pro mula diperkenalkan pada tahun1989, dah 20 tahun , mengapa sekarang baru sedar yang Liga kita ni tidak mencapai kemajuan. Kalau budak lahir tahun 1989 tu dah nak graduate diploma dah...tapi FAM baru tersedar!!. Sedangkan sejak mula2 diperkenalkan, orang ramai dah bagi warning jangan hendaknya Liga M ni menjadikan Malaysia seperti Hong Kong. Hong Kong telah memperkenalkan Liga Pro sejak tahun 70an lagi, ada pemain Malaysia yang berhijrah ke sana contohnya penjaga gol Chow Chee Keong tapi kita lihat bagaimana taraf bolasepak Hong Kong. Malah kita tidak malu untuk katakan bahawa bolasepak kita lagi teruk dari Hong Kong sekarang ini. Pernah aku terbaca, B Sathianathan mengatakan bahawa Hong Kong pun tak mau friendly match dengan kita.

Walaubagaimanapun sekurang2nya FAM tersedar dari tidur. Bukan hanya Thai atau Myanmar sahaja yang Liga Pronya kecil tapi negara2 Timur Tengah juga begitu. Perkara ini telah aku perkatakan di dalam posting aku yang terdahulu. Kita perlukan Liga dan pasukan yang berkualiti di dalam Liga M kita. Dengan cara ini kita akan dapat kelompok pemain dan jurulatih yang terbaik. Liga Pro ini pun setakat 8 pasukan pun sudah memadai tidak perlu terlalu nostalgia dengan format Piala Malaysia yang terdahulu. Negeri-negeri yang tidak perform atau tidak berkemampuan membayar gaji pemain, perlu kita singkirkan contohnya Pahang, Melaka, Perak,Sarawak,Sabah dan Pulau Pinang. Aku berani bertaruh tiada siapa pun di dalam Jawatankuasa FAM ini yang sanggup menyingkirkan Pahang.Semuanya kaki bodek walaupun pemain2 Pahang sekarang ini ikat perut untuk hidup.

Malah tidak keterlaluan untuk dikatakan bahawa terdapatnya kelab2 yang mempunyai kedudukan kewangan dan pengurusan yang kukuh lagi teratur, contohnya KL PLUS, Felda United, PKNS,Johor FC dan mungkin KM Naza. UPB My Team sudah mula goncang sekarang dan mula kedengaran pemain2 pun tidak dibayar gaji.

Disini pada pengamatan aku, pasukan2 yang BERKEMAMPUAN untuk bertanding di dalam Liga Pro Malaysia dan dipecahkan ke dua division atau dua kumpulan:


  • Johor

  • N.Sembilan

  • Selangor

  • Kedah

  • Perlis

  • Kelantan

  • Terengganu

  • KL Plus

  • Selangor PKNS

  • KM Naza

  • Felda United

  • Johor FC

  • Harimau Muda

  • Proton FC

Mungkin boleh digenapkan kepada 16 pasukan dan dipecahkan 8 pasukan setiap satu kumpulan. Kita balik semula ke format Piala Malaysia tahun 70an dengan johan dan naib johan kumpulan akan bertemu di pusingan separuh akhir. Setiap kumpulan cukup sekadar perlawanan home & away. Pasukan-pasukan yang tidak disebutkan di atas cuma layak untuk bertanding Piala FAM untuk pasukan amatur atau semi pro sahaja. Piala FA di buka kepada semua pasukan sebagaimana sekarang termasuk pasukan-pasukan amatur. Biar masa Liga Pro pendek agar tumpuan kepada skuad kebangsaan dapat diberikan.




2 comments:

meor-name-depan-ku said...

Time semi-pro laa....
kite ade :-

-mokhtar dahari
-zainal nordin
-azizol abu hanifah
-nidzam adzha yusof
-radhi mat dhin
-azmi mahmud

sekarang........... pikoir lerr kome

Anonymous said...

tak bole kecikkan liga..alasan nanti game kurang..duit masuk pun kurang..camne nak byr gaji player..
yg teruknya syarikat2 korporat macam air asia tu bukannya nk tolong..dia pi sponsor kelab asing lak..yg terbaru kat amerika lak..patutnya kerajaan kene letak syarat skit pada comp2 yg sanggup sponsor org luar tapi tak sanggup berkorban untuk tanahair sendiri..