Sunday, June 14, 2009

ARSENE WENGER KATA PEMAIN MUDA KITA ADA PAKEJ


PETIKAN DARI KOSMO 10 Jun -


PEMAIN skuad bola sepak bawah 20 tahun negara mempunyai pakej lengkap untuk menjadi pemain profesional, lapor WAN FAKHRUL BAKAR.
Demikian pengakuan pengurus Arsenal, Arsene Wenger semalam.
Menurutnya, pemain muda negara itu mempunyai bakat asas untuk menjadi seorang bintang bola sepak berkualiti.
Namun apa yang diharapkan Wenger, semua pemain muda negara itu dapat mengekalkan kualiti persembahan permainan, personaliti serta menjaga kekuatan mental mereka.
"Mereka (pemain Harimau Muda) memiliki bakat asas. Umur antara 19 hingga 23 tahun ini merupakan peringkat penting untuk menjadi pemain bertaraf bintang.
"Tapi mereka tidak akan menjadi bintang jika tidak terus berusaha keras. Perlu ada daya usaha sendiri untuk mencapai tahap tersebut," katanya.
Wenger berkata demikian pada sidang media selepas mengendalikan klinik latihan selama sejam dengan skuad Harimau Muda sempena Lawatan Castrol Arsene Wenger ke Asia di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur semalam.
Pada klinik tersebut, Wenger sambil dibantu jurulatih Harimau Muda, Ong Kim Swee mengendalikan tiga jenis ujian kepada 20 pemain Harimau Muda iaitu larian pecut 20 meter, larian T dan lompatan menegak serta perlawanan lima sebelah.
"Bagi ujian larian 20 meter, pemain perlu catat masa kurang tiga saat. Jika dapat catat di bawah 2.8 saat, itu cukup baik. Terdapat dua pemain Harimau Muda yang berjaya mencatat 2.67 saat dan 2.71 saat.
"Berdasarkan latihan hari ini (semalam), saya lihat pemain skuad ini mempunyai kepelbagaian, kualiti pada teknik mereka dan saya rasa mereka ini mampu bersaing di peringkat Asia," jelas Wenger.
Ditanya lanjut mengenai bola sepak Malaysia, Wenger yang kali kedua berkunjung ke negara ini selepas kali pertama pada 1999 ketika Arsenal menewaskan Malaysia 2-0 berkata, dia tidak mengetahui langsung tentang perkembangan semasa bola sepak di negara ini.
"Apa yang saya nampak hanyalah ketika kami bertemu Malaysia pada 10 tahun yang lalu. Di Eropah, kami tidak terdedah sangat tentang perkembangan terkini bola sepak di Asia.
"Kalau ada pun, saya hanya mengikuti Liga Jepun dan juga melihat keputusan perlawanan antarabangsa. Jika ditanya tentang kualiti liga domestik negara-negara Asia, itu saya tak tahu," jelasnya jujur.
Namun, Wenger sempat meninggalkan sedikit nasihat buat pemain bola sepak Malaysia apabila pengurus veteran berusia 60 tahun itu melihat dua aspek, jurulatih berkualiti dan pemain muda berkualiti sebagai teras utama untuk memperkasakan bola sepak di negara ini.
"Untuk meningkat, kamu kena mendidik pemain muda menjadi seorang pemain yang berkualiti. Untuk mencapainya, kamu kena memiliki jurulatih yang berkualiti.
"Pelaburan perlu dibuat untuk melahirkan jurulatih berkualiti dan pemain muda berkualiti ini. Kebanyakan pasukan hanya menumpukan skuad utama dan kejayaan skuad utama, bukannya pembangunan skuad remaja," ujar Wenger.
Fikirkanlah nasihat Arsene Wenger itu. Cuba lihat ayat di atas yang sengaja di merah kan. Sebagaimana yang pernah diperkatakan, kita perlu jurulatih berkualiti untuk meningkatkan pasukan kebangsaan. kalau kita mau skuad kebangsaan bertaraf dunia, ambil saja world class coach. Yang terbaik kita perlu membayarnya. Tiada yang percuma. Ibarat kita hantar anak kita ke pusat tuition semata2 untuk melihat mereka berjaya dan bersaing di dalam pelajaran. Felippe Scolari pun dah diambil sebagai coach oleh satu kelab dari Uzbekistan. Kenapa Malaysia tak mencuba? Kalau tak silap, aku pernah membaca satu laporan akhbar bahawa ada tuntutan gaji dari bekas jurulatih B Sathianathan dan bekas Setiausaha Agung FAM Datuk Dell Akbar terhadap FAM. Maknanya kantung FAM dah tenat ke? Kenapa tak dihebohkan dalam suratkhabar?? Jawapannya mudah...baca tujuan aku buat blog ini....editor2 akhbar semua cari makan dan dapat Datuk pun dari mana??? FAM kenalah bergerak sebagai satu syarikat. Bila perlawanan bermutu baik dari liga tempatan maupun melibatkan pasukan kebangsaan, stadium akan penuh. Cuba lihat artikel aku terdahulu, nak dapat tiket nak tonton MU lawan Malaysia pun dah sold out. Tak rugi berbelanja mendapatkan jurulatih terbaik jika hasil pelaburannya berbaloi.


2 comments:

redzai said...

a.wenger percaya tapi FAM atau persatuan bola negeri? atau buat2 tak tau......sebab lain yang mereka dikejar

Anonymous said...

ingatkan kerabat2 raja tu kaya sangat tu yg org bagi title teratas dalam FAM..bole la sponsor2 skit..rupanya hampeh je..silap2 apa yg dia sponsor dia claim balik dari FAM..

cuba tgk raja2 di negara arab..sanggup berbelanja demi bolasepak..