Monday, March 1, 2010

KESIAN DAN CABARAN BUAT SKUAD RAJAGOBAL

Kesian pada skuad Rajagobal ini kerana beliau inginkan sekuarang2nya 30 perlawanan persahabatan yang kompetitif tetapi FAM agak sukar untuk mendapatkan pasukan untuk bersaing dengan skuad kebangsaan ini. Agak mengecewakan bila baca artikel KELAB JEPUN GANTI TOGO di dalam Utusan Malaysia ini.
Mengapalah teruk sangat FAM ini sehingga mengambil kelab Jepun yang berpengkalan di Singapura dan bermain di Liga S sahaja. Taraf kelab Jepun ini kemungkinan setaraf dengan PKNS FC sahaja.Lagi baik menjemput kelab2 ternama di Timur tengah seperti Al Hilal atau Al Ittihad dari Saudi ataupun Sepahan dari Iran . Kalau nak dekat sikit, ambil Kelab Pohang Steelers dari Korea. Kelab2 ini sering mengungguli Asian Champions League.
Satu cadangan Cakap2Bola, FAM menghantar skuad kebangsaan ke Afrika Selatan menjelang Piala Dunia kerana pasukan2 ternama Piala Dunia seringkali menginginkan warm up match dengan pasukan2 yang cikai menjelang Piala Dunia. FAM boleh mengaturkan sekurang2 3-4 perlawanan dengan pasukan2 Piala Dunia ini. Pasukan New Zealand pernah berbuat demikian pada tahun 2006 dengan mengatur beberapa perlawanan di Germany termasuk melawan Brazil yang menyaksikan pasukan ini dibelasah teruk. Sekarang ini kita lihat New Zealand sudah beraksi di Piala Dunia 2010, sedangkan pada tahun 2007 pasukan kebangsaan kita di bawah kendalian Norizan Bakar hanya tewas tipis di tangan NZ ini di New Zealand.
Apalagi FAM, hantar sahaja skuad rajagobal ke Afrika Selatan untuk warm up match dengan Brazil, France, Argentina atau mana2 pasukan Piala Dunia sekalipun.

No comments: