Thursday, March 4, 2010

PASUKAN2 YANG LAYAK KE PUSINGAN AKHIR PIALA ASIA 2011

Tiada satu pun pasukan dari Asia Tenggara yang dapat melayakkan diri ke Pusingan Akhir Piala Asia 2011 di Qatar. Thailand , Singapore, Vietnam, Indonesia dan negara kita telah kecundang di pusingan awal. Malaysia awal2 lagi sejak bulan Januari yang lepas telah tersingkir, manakala Singapura dan Thailand baru sahaja tersingkir setelah tewas di tangan lawan masing2 pada 3hb March yang lepas. Singapura yang memerlukan seri telah tewas 2-1 kepada Jordan manakala Thailand yang memerlukan kemenangan telah tewas 1-0 di tangan gergasia Asia iaitu Iran.

Di bawah ini ialah senarai negara2 yang layak ke Pusingan Akhir itu :

Direct bye to the Finals
AFC Asian Cup 2007: Iraq, Saudi Arabia, Korea Republic
AFC Challenge Cup 2008: India
AFC Challenge Cup 2010: DPR Korea
AFC Asian Cup Qatar 2011™ hosts: Qatar

Eligible through qualifying
Group A: Japan, Bahrain
Group B: Australia, Kuwait
Group C: UAE, Uzbekistan
Group D: Syria, China PR
Group E: IR Iran, Jordan

Melihat kepada senarai negara2 yang layak, pada pengamatan Cakap2Bola, skuad kendalian Rajagobal tidak jauh berbeza dengan pasukan2 ini. Contohnya, pada perlawanan persahabatab skuad Rajagobal telah menewaskan Syria 4-1 di KL, seri dgn China 0-0 di KL juga, seri 0-0 dengan Jordan di Amman tahun lepas dan tewas dengan Saudi 2-1 di Dammam. Dari sini kita melihat bahawa skuad kebangsaan di bawah kendalian Rajagobal berada di landasan yang betul dan FAM perlu benar2 ikhlas untuk memajukan skuad ini. Jangan takut untuk mengaturkan perlawanan persahabatan di luar negara malah FAM boleh menghantar skuad ini untuk perlawanan persahabatan di negara2 Amerika Selatan, contohnya baru2 ini Korea Utara yang menetang Venezuela di Caracas.
Apakata FAM masukkan Korea Utara, New Zealand,Iraq di dalam senarai perlawanan persahabatan tahun ini selain dari Qatar dan Korea Selatan yang diwar warkan untuk menentang Malaysia.

No comments: