Thursday, September 10, 2009

BAGUS JUGA IDEA NI



Pada hari Rabu malam khamis yang lalu, selepas solat Maghrib di Masjidil Haram. Aku seperti biasa makan di Rsetoran Malaysia Felda D'Saji ( gambar di atas tu) sementara menunggu solat Isyak dan terawih. Sedang aku duduk selepas makan, aku di sapa oleh seorang hamba Allah. Aku kata macam pernah nampaklah encik ni, dia menjawab dia Jamal Nasir. So aku dpt tangkap bahawa beliau ialah Datuk Jamal Nasir bekas pengurus Perak FA dan orang kuat Perak FA, padanlah muka familiar.

Apalagi borak bolalah aku kat Tanah haram tu. Berkongsi maklumat and idea pasal bola Malaysia. Kami bersetuju bahawa bolasepak Malaysia jika pada tahap umur bawah 18, memang Malaysia di tahap yang membanggakan dan boleh bersaing di peringkat antarabangsa, tetapi bila masuk je kancah Liga Malaysia , semuanya drop. Aku highlight kat beliau ( hari tu Saudi jumpa Bahrain, 2nd round) , tahun 2001 dulu Malaysia senang2 boleh pukul Bahrain, sekarang dah jauh Bahrain tinggalkan kita. Susuk tubuh pemain Bahrain ada tu lagi kecil dari pemain malaysia.

Beliau juga tekankan bahawa mentaliti pemain2 malaysia tak fokus pada kerjaya, sebab di usia 21 tahun dah pegang duit ribu2, lupa diri. Ada tu habis je game terus berlari kat meja snooker.Dia kata dia pernah cadangkan pada FAM, set upkan Akademi Bolasepak Nasional yang boleh producekan pemain2 bolasepak at least di tahap diploma. So sesiapa yang ada diploma, tangga gaji dia istimewa sikit samada di peringkat negeri atau kebangsaan. Yang paling penting FA negeri kena bayar gaji on time. Dengan adanya Akademi Bolasepak Nasional ni, kita akan ada kelompok pemain yang banyak dan banyak pilhan untuk skuad kebangsaan. Yg mana tak dapat main kebangsaan pun sekurang2nya dia ada diploma utk melangkah lebih jauh dalam bidang kerjaya. Aku cakap di US dah buat macam ni, sebab pemain2 American Football atau basketball memang di rekrut sejak high school oleh talent scout University masing2. Kalau mereka tak dapat main pro di NFL atau NBA, sekurangnya2 mereka ada ijazah atau diploma.

Ini kita di Malaysia, ibubapa takut untuk menggalakkan anak2 menceburi bidang sukan terutama bolasepak, dengan gaji yg tak berbayar akibat pengurusan State FA yg tidak cekap sedangkan industri sukan di Malaysia bernilai berbillion ringgit.

1 comment:

leman said...

susah...susah subcon jelah....only an independently owned and operated academy will suceed...but sanctioned nnti tak dapat utk playing...its a conspiracy la brader......